Partipledardebatten

I söndags när debatten mellan partiledarna sändes på TV satt vi här hemma och tittade. Mycket intessant! Jag tänker inte påpeka vad dem sa, men en annan liten grej som jag tycker är viktig. Nämligen hur dem framför sina åsikter. Om jag inte misstar mig så struntar fler och fler i politiken, speciellt ungdomar och jag tror jag vet varför. I deras sätt att framföra åsikter använder dem ett så perfekt och sofistikerat spårk och väldigt många har inte den språkkunskapen. Självklart om man är intresserad så letar man fakta och lär sig att förstå, men politiken vi har här i Sverige är till för alla och då tycker jag att det är viktigt att vi alla förstår vad som sägs om vården, skolan, polisen, skatten o.s.v. Jag förstår varför partiledarna använder det ''svårare'' spåket i debatten, jag tror i alla fall att motståndarna får det svårare att svara på tal och i längden vinner den som har det ''svåraste'' språket. 
 
Jag tror i alla fall att lösningen till att få fler att bry sig om politiken är att använda ett enklare och mer vardagligt språk. Jag kan erkänna att allt som sades i söndags hängde jag inte alls med på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0